Bakgrund till införande av ett digitalt arkiv
Arbetet med pappersarkivet tog oerhört mycket tid, försvårade gallring och var framförallt inte säkert eftersom skåpen och dess innehåll fanns tillgängliga på så många ställen runt i kommunhuset.
Om alvesta kommun
Alvesta kommun med fler än 20 000 invånare ligger mitt i södra Sverige. Kommunen präglas av ett starkt näringsliv med hög sysselsättning och hög kvalitet inom den kommunala servicen.
"Personalarkivet har medfört att alla processer kring personaldokumentationen har säkrats upp och blivit skyddade mot otillbörlig åtkomst"
Utmaning
Det var en utmaning att ta fram en dokumenthanteringsplan som samtidigt följer alla lagar och regler. Projektgruppen tog hjälp av Sydarkivera för att verifiera sitt arbete.
Att ha en frihet i hur man lagt upp sitt arbete har varit ett vinnande koncept berättar de. De menar även på att det har varit ett krav från projektgruppen själva att de fått jobba fram en egen dokumenthanteringsplan som passar verksamheten.
Gallringen och sorterandet har varit en utmaning för kommunen men projektgruppen uttrycker att dokumenthanteringsplanen underlättat arbetet.
– Det är en utmaning att gallra och sortera, men med dokumenthanteringsplanen flyter allt på hur bra som helst, säger Britt Marie Gustavsson.
Lösning
– MicroWeb Personalarkiv har medfört att alla processer kring personaldokumentationen har säkrats upp och blivit skyddade mot otillbörlig åtkomst, berättar Lars Hjertquist.
Systemförvaltarna har själva skött skanning av personaldokumenten med hjälp av sin multifunktionsskrivare. Automatisk tolkning av personnummer på anställningsavtalen har varit värdefullt och tidsbesparande. Skanningen har varit ett arbete som prioriterats av projektgruppen. I februari 2020 blev projektgruppen klara med skanningen av alla fysiska personalakter från 1970 och framåt, de hade då skannat in drygt 8000 personalakter.
Ungefär 4 timmar i veckan under 11 månaders tid har det tagit att digitalisera samtliga personalakter för Alvesta kommun.
– Ungefär ett halvår har det tagit att skanna in alla dokument från 1980-talet, säger Lars Hjertquist.
Resultat
– MicroData har varit lyhörda och hjälpsamma under processens gång. Tillsammans med Visma och med hjälp av vår leverantör av multifunktionsskrivare har de gett god och bra service säger Lars Hjertquist.
Att systemförvaltarna tillsammans kunnat driva projektet har varit positivt och gett både mervärde och engagemang berättar dem.
– Vi har lärt oss mycket under resan. Vinnande har faktiskt varit att vi själva har drivit projektet. Det har skapat engagemang och bidragit till att det gått väldigt smidigt.
Tips från Alvesta kommun
Rekommendationer från Alvesta till andra som är på väg att införa ett digitalt personalarkiv
TA FRAM
en plan att följa
Ha en noggrann planering redan från start.
Uppdatera dokumenthanteringsplan
Se till att dokumenthanteringsplanen är uppdaterad och korrekt anpassad till verksamheten.
Skapa rutiner och prioritera gallring
Prioritera arbete runt gallring och sortering för bästa resultat och skapa en rutin för detta.
Läs andra kunders berättelser
Sedan införandet av MicroWeb Personalarkiv har Ambea minskat handläggningstiden för anställningsavtal med 50 timmar/månad.
Sedan införandet av MicroWeb Personalarkiv har Universitetet minskat handläggningstiden för en anställning med 73%.
Västra Mälardalens kommunalförbund använder MicroWeb Personalarkiv och Automatisk Datafångst för att få ett enhetligt digitalt arbetssätt.