Mål för Falkenbergs kommun
Syftet med integrationen är att spara tid och strukturera arbetet samt ha alla personalakter samlade på en plats. Tidigare var arkiveringen av dokument relaterade till rekryteringen en tidkrävande process som tog onödig tid från både HR-avdelningen och enhetscheferna som ansvarar för rekrytering. Ibland kunde det även hända att man glömde arkivera och HR behövde påminna enhetschefer om det. Kommunen insåg att ett digitalt arbetssätt skulle effektivera verksamheten och göra arbetet smidigare.
Om Falkenbergs kommun
Falkenbergs kommun med fler än 45 000 invånare ligger på västkusten mellan Göteborg och Malmö. Kommunen har en vision om att växa för en hållbar framtid där människor, föreningar, och företag samverkar med varandra.
"Att koppla MicroWeb Personalarkiv till Visma Recruit var inget jobb i att ställa om. Det var mycket enkelt och krävde inte mycket rutinändringar."
Bakgrund till införandet
Utmaning
Enhetscheferna på Falkenbergs kommun, cirka 150 chefer, var ansvariga för att skicka samtlig personaldokumentation till HR-avdelningen. Det var en utmaning att samla in alla papper som rör en anställd och det fanns ingen kontroll på om alla personaldokument sedan var på plats hos HR-avdelningen.
– Jobbet utfördes bra, men inte 100%, vissa papper kom in sent och det fanns inga tydliga rutiner eller regelbundna kontroller för hanteringen. Posten kunde också hamna på fel avdelning, då var det inte arbetet med att skicka dem rätt som prioriterades, vilket bidrog till fördröjningar, berättar Margareta Olofsson.
Lösning
tidsbesparing på 80-100 arbetstimmar
per år enligt MicroDatas uträkning
Resultat
Tips från Falkenbergs kommun
Rekommendationer från Falkenberg till andra som är på väg att införa ett digitalt personalarkiv
Prioritera
Fundera över i vilken ordning som ni vill digitalisera HR-arbetet samt i vilken ände ni ska börja.
Sätt tydliga mål
Sätt upp olika mål för vad ni vill åstadkomma med er digitalisering. På så sätt jobbar ni på ett målmedvetet sätt som kommer hjälpa er i arbetet.
Integrera era HR- system
Ta vara på möjligheter och se hur era HR-system kan samverka och integreras mot andra system.
Läs andra kunders berättelser
MicroWeb Personalarkiv har hjälpt till att uppfylla kommunens mål och förväntningar om att ha ett digitalt personalarkiv.
Sedan införandet av MicroWeb Personalarkiv har Universitetet minskat handläggningstiden för en anställning med 73%.
Med MicroWeb Personalarkiv har Partille kommun gått från 30 pappersblanketter till 9 digitala formulär med digitala processer.
Sedan införandet har Ambea minskat handläggningstiden för anställningsavtal med 50 timmar i månaden.