Sevenco är ett framstående konsultbolag inom företagsledning och har under åren utfört hundratals uppdrag inom verksamhetsutveckling.
För Sevenco är konsulterna en stor och viktig del av verksamheten. De behöver därför samla in information om sina konsulter. Detta för att till exempel kunna hantera ansökningsprocessen effektivt, personligt och i enlighet med konsultens rättigheter och integritet.
Om Sevenco
De har sedan 1963 hjälpt företag och organisationer, i privat som offentlig sektor, i Sverige och utomlands med företagsledning som utgångspunkt.
Utmaning
I samband med att GDPR trädde i kraft våren 2018 ville Sevenco säkerställa sin behandling av personuppgifter. Som konsultbolag får Sevenco in många ansökningar och därmed personuppgifter som behöver hanteras i rekryteringsprocessen.
Lösning
För att få kontroll över behandlingen av insamlade personuppgifter valde Sevenco MicroDatas tjänst för samtyckeshantering, samtyck.se.
På Sevencos hemsida finns ett ansökningsformulär som är kopplat till samtyck.se där den sökande bifogar sitt CV och personliga brev. När den sökande läst igenom samtycket om behandling av sina personuppgifter får den sökande en SMS-kod för att signering av samtycket. Berörda personer hos Sevenco blir informerade när en ansökan med samtycke kommit in. Alla samtycken och ansökningar är sökbara och finns samlade på ett ställe.
På Sevencos hemsida finns ett ansökningsformulär som är kopplat till samtyck.se där den sökande bifogar sitt CV och personliga brev. När den sökande läst igenom samtycket om behandling av sina personuppgifter får den sökande en SMS-kod för att signering av samtycket. Berörda personer hos Sevenco blir informerade när en ansökan med samtycke kommit in. Alla samtycken och ansökningar är sökbara och finns samlade på ett ställe.
Resultat
Samtyck.se innebär kontroll över dokument, mindre tid till administration och mer tid åt det personliga bemötandet av konsulterna.
Är du intresserad av samma tjänst
som Sevenco?
Läs andra kunders berättelser
Sedan införandet av MicroWeb Personalarkiv har Ambea minskat handläggningstiden för anställningsavtal med 50 timmar/månad.
MicroWeb Personalarkiv har hjälpt till att uppfylla kommunens mål och förväntningar om att ha ett digitalt personalarkiv.
Med MicroWeb Personalarkiv har Partille kommun gått från 30 pappersblanketter till 9 digitala formulär med digitala processer.
Sedan införandet av MicroWeb Personalarkiv har Universitetet minskat handläggningstiden för en anställning med 73%.