Pappersblanketter kontra digitala formulär
Läs mer om Partille kommuns digitaliseringsresa här.
Pappersarbetet hemifrån försvåras
Nu när arbete hemifrån ökar, förändras arbetssituationen för många. För de som vanligtvis sköter stora delar av sitt arbete med papper kan distansarbetet upplevas särskilt krävande. Många personaldokument kan ligga kvar på kontoret eller på andra platser. Dessutom behöver en del dokument ofta signeras av olika personer, vilket kan upplevas omständligt. Genom att ha en funktion för digital signering / attestering kopplad till det digitala personalarkivet kan även detta ske snabbt och smidigt utan fysiska möten.
Partille Kommun har upplevt bekymret med distansen och signeringen. Kommunen hade en krävande tillvaro i och med att de behövde hålla koll på samtliga papper som skulle skickas emellan olika avdelningar. Efter Partille Kommuns digitaliseringsresa och införandet av det digitala personalarkivet upplever de inte längre bekymret då samtliga formulär finns samlade på ett ställe, med åtkomst som innebär att dokument inte fysiskt behöver förflyttas mellan olika personer och avdelningar.
Digitalt arbete bidrar till en effektiv arbetssituation
Slutligen kan vi konstatera att i tider som dessa är inget som det brukar vara. Särskilt för de som arbetar med HR och personalfrågor är situationen extraordinär. Aldrig tidigare har ordning och reda på en arbetsplats och en HR-avdelning varit så viktig som idag. Att arbeta med ett digitalt Personalarkiv kan vara vägen framåt för en mer flexibel och effektiv arbetssituation som kan möta Era behov.