Vi är glada att kunna introducera vår Kundansvariga säljare Nathalie Boström i detta blogginlägg. Nathalie har redan gjort ett stort intryck på MicroData sedan hon började arbeta hos oss i september 2022. Med sin erfarenhet från försäkringsbranschen och entusiasm för att hjälpa organisationer att digitalisera sig, har Nathalie blivit en viktig del av vårt team. Vi satte oss ned med Nathalie för att lära oss mer om hennes första tid på MicroData, hennes syn på sälj i en bransch som ständigt förändras, och hur hon hjälper organisationer att digitalisera sig.
Hur har din första tid på MicroData varit?
Den har varit över mina förväntningar. Jag har blivit mottagen väl av chef och kollegor, vilket gjort att jag kommit in i arbetet och rutinerna snabbt.
Som Kundansvarig säljare på MicroData, vad skulle du säga är det bästa med ditt jobb?
Det bästa är att jobbet är varierande och att alla dagar ser olika ut. Eftersom vi är ett mindre bolag kan man vara med och påverka många beslut och få använda sin kreativa sida. Man pratar med olika kunder, hittar olika lösningar och lär sig nya saker varje dag.
Hur skulle du beskriva en typisk dag på jobbet för dig?
Den kan variera väldigt mycket, vilket är väldigt roligt! Det första jag gör på morgonen är att kolla min mail, ser möten under dagen och sedan har vi ett gemensamt kort säljmöte. Under dagen arbetar jag med kundmöten och kundbearbetning av olika slag.
I en bransch som ständigt förändras, hur är det att arbeta med sälj?
Eftersom digitaliseringen utvecklas snabbt är det viktigt att fokusera på att hålla sig uppdaterad om vad som händer och identifiera behoven för att kunna erbjuda de bästa lösningarna till kunderna.
Vilka vanliga utmaningar stöter organisationer på när de vill digitalisera sin verksamhet?
En vanlig utmaning är att organisationer har svårt att veta vem som har ansvar för vad och vem som ska göra vad i digitaliseringsarbetet.
Så ett tips jag brukar ge tidigt i mina kundmöten är att man utser en ansvarig som leder projektet.
Vilka är dina bästa tips för organisationer som vill digitalisera sin verksamhet?
Som jag nämnde tidigare är det viktigt att utse en ansvarig person för digitaliseringsprojektet. Det är viktigt att kommunicera och involvera alla relevanta personer så att alla arbetar mot samma mål. Tålamod är också viktigt och att acceptera att digitalisering är en långsiktig process. Att förändra ett arbetssätt tar tid, så att man är beredd på att det kan ta lite tid innan man ser önskat resultat.
Vad anser du är viktigt att MicroDatas kunder upplever?
Jag anser att det viktigaste är att dom känner tillit till oss och att vi alltid har en hjälpande hand när det behövs. Att dom känner att vi hela tiden följer deras digitaliseringsresa och att vi alltid vill hjälpa dom att hitta de bästa lösningarna.
Tack Nathalie för din tid och dina insiktsfulla svar! Vi är glada att ha dig som en del av vårt team.