Mål för Klippans kommun
Bakgrund till införandet
Den manuella hanteringen ledde ofta till långa ledtider och osäkerhet kring var dokumenten befann sig. Projektet inleddes med en förstudie och drevs av en engagerad projektgrupp. Tillsammans kartlade de nuläget och identifierade vilka arbetsprocesser som behövde förbättras. Gruppen spelade en nyckelroll i att säkerställa en framgångsrik övergång från pappershantering till digitala processer. Detta genom att kombinera sina olika kompetenser och samarbeta tätt under hela projektet.
Cecilia Nelander Olsson och Pernilla Gedda från Klippans kommun
Foto: MicroData
Utmaning
- Ineffektiv hantering och lagring av personaldokumentation.
- Personberoende och begränsad flexibilitet på grund av manuella processer.
- Omfattande och tidskrävande manuell hantering.
- Begränsad åtkomst till personaldokumentation i fysiskt arkiv.
Lösning
Resultat
Digital lagring och hantering av dokument minskar risken för att viktiga handlingar försvinner eller hamnar i fel händer. Samtliga dokument är nu lättillgängliga och spårbara, vilket förbättrar transparensen och säkerheten.
Kommunen har minskat mycket av den tid som tidigare lagts på manuell hantering av personaldokumentation. Den digitala förändringen har frigjort tid framför allt för chefer ute i verksamheterna men även för HR-avdelningen, tid som kan användas till mer värdeskapande och strategiska uppgifter.
Digital signering och integrerade system har förbättrat hela dokumenthanteringen. Samtliga dokument finns nu tillgängliga på ett ställe för de som behöver dem.
Dessa processer har Klippnas kommun automatiserat
Chefer
- Signering anställningsavtal
- Bilagor till anställningsavtal
- Lönetillägg/-förändring
- Medvetandegörande samtal
- Personalanteckning
- Rättelse
- Medarbetarsamtal
- Löneförberedande samtal
- Fördela arbetsmiljöuppgifter
- Ladda upp dokument
Medarbetare
- Egen uppsägning
- Semesterväxling
- 80/90/100-pensionslösning
- Löneväxling
- Bildskärmsglasögon
- Returnera arbetsmiljöuppgifter
- Avstängning
- Underättelse om varning
- Varning enligt AB § 11
Tips från Klippans kommun
Rekommendationer från Klippans kommun till andra som är på väg att införa digitala processer och ett digitalt personalarkiv.
KOMPETENSER
Säkerställ att projektgruppen består av personer med rätt kompetenser och erfarenhet för att nå bästa resultat. Samla input från verksamheten och se till att beslutsfattare är engagerade och involverade.
PRIORITERA FÖRÄNDRINGSLEDNING
Skapa förståelse för förändringen via information och kommunikation i olika kanaler. Säkerställ att lösningen reflekterar behovet, samt se till att användarna får kunskap om hur systemet ska användas och klargör dess syfte.
IMPLEMENTERA I STEG
Genomför implementationen av systemet i flera faser med tidsatta delmål. Identifiera och prioritera de mål som verksamheten har störst behov av.
Läs andra kunders berättelser
Sedan införandet av MicroWeb Personalarkiv har Ambea minskat handläggningstiden för anställningsavtal med 50 timmar/månad.
Med MicroWeb Personalarkiv har Partille kommun gått från 30 pappersblanketter till 9 digitala formulär med digitala processer.
Sedan införandet av MicroWeb Personalarkiv har Universitetet minskat handläggningstiden för en anställning med 73%.
MicroWeb Personalarkiv har hjälpt till att uppfylla kommunens mål och förväntningar om att ha ett digitalt personalarkiv.